نقش و جايگاه حزب در فرآيند توسعه کشور را چگونه ارزيابي مينماييد؟
احزاب و نهادهاي مدني نقش مهم و تعيينکنندهاي در توسعه يافتگي جوامع ايفاء مينمايند و در صورت وجود احزاب قوي و شناسنامه دار و با برنامههاي مدون، در تبيين شرايط موجود و ارائه راهکارها و برنامهها براي رسيدن به وضعيت مطلوب، شناخت نقاط ضعف و قوت و تبديل تهديدها به فرصتها ميتوانند تأثيرگذار باشند و به عنوان پل ارتباطي ميان دولت – ملت هم مطالبات و خواستههاي مردم را دقيقاً شناسايي، اولويت بندي، آنها را به دولتمردان انتقال دهند و هم موجب تقريب نگرشها، تشريح و تبيين اهداف کلان، تقويت منافع ملي و امنيت ملي و کاهش فاصله شکاف دولت – ملت شوند که برقراري اين وحدت و يکپارچگي کمک شاياني به توسعه و پيشرفت کشور و اهداف و برنامههاي راهبردي و سياستها و خط مشي کلان نظام مينمايد. همچنين احزاب با تربيت نيروي انساني کارآمد و متخصص و کادرسازي مناسب و تربيت کادرهاي قوي حزبي در اجراي صحيح و کامل برنامههاي دولت ميتوانند به رشد و توسعه کشور ياري رسانند.
عملکرد حزب مردمسالاري به عنوان يکي از احزاب اصلاحطلب را چگونه ارزيابي مينماييد.
حزب مردمسالاري با جوانگرايي و تخصص محوري و حرکت اعتدالگرايانه در چارچوب قانون و ادامه پروسه اصلاحات در قالب قانون گرايي آينده درخشان و اميدآفريني براي تقويت اين حزب ترسيم مينمايد و با وجود دبير کل معتدل، اصلاحطلب، پرتلاش، فعال و با برنامه به وحدت و يکپارچگي و تقويت منافع ملي و حقوق شهروندي خدمات چشمگيري ارائه دادهاند.
فعاليتهاي حزب مداوم و مستمر ادامه دارد و با ديد فصلي و فقط در ايام انتخابات به کار تشکيلاتي نگريسته نشده است،نشستهاي فصلي، جلسات شوراي مرکزي، دفتر سياسي و برگزاري بدون وقفه کنگرههاي حزبي بيانگر فعاليتهاي تشکيلاتي مداوم حزب مردمسالاري است. حزب مردمسالاري مشارکت حداکثري اصلاحطلبان را رمز موفقيت در انتخابات پيش رو ميداند.
عملکرد شوراي عالي سياستگذاري اصلاحطلبان را براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي تشريح نماييد.
خوشبختانه با رايزنيها و بحث و تبادل نظر براي حفظ انسجام تشکيلاتي اصلاحطلبان استان و داشتن وحدت رويه در تصميم گيريها شوراي سياستگذاري اصلاحطلبان و حاميان دولت با ترکيبي از اعضاي دو شورا تشکيل شد که رسيدن به توافق نهايي و اعلام ليست واحد در حوزههاي انتخابيه چهارگانه استان را آسان تر نمود و بعد از اعلام نهايي تأييد صلاحيتها توسط شوراي نگهبان کانديداها مشخص خواهند شد. در خصوص مجلس شوراي اسلاميدر برخي حوزههاي انتخابيه هيچ کانديداي اصلاحطلبي تأييد نشده است و نهايتاً در تصميم گيري شوراي سياستگذاري استان احتمالاً از کانديداي حاميدولت به توافق برسند، يک نظر مبتني بر عقلانيت و تدبير اين است که با حمايت از کانديداهاي معتدل که بيشترين قرابت و هماهنگي را با سياستهاي دولت تدبير و اميد دارند، انتخابات توسط اصلاحطلبان و با کمک و همت مردم با پيروزي همراه شود.
راههاي مشارکت حداکثري مردم در انتخابات را چه ميدانيد؟
با توجه به سلايق گوناگون مردم و طيفهاي مختلف سياسي براي گسترش قدرت انتخاب مردم کانديداها فقط از يک طيف و جناح سياسي نباشند و از سلايق مختلف تأييد صلاحيت داشته باشيم.
صدا وسيما نيز بايد عادلانه و بيطرفانه عمل کند و فرصت مساوي در اختيار همه ديدگاهها قرار دهد و تريبون و بلندگوي يک جناح خاص نباشد. کانديدا و احزاب و جناحها بري حل مشکلات معيشتي و اقتصادي و فرهنگي و ... برنامههاي مدون، جامع و قوي داشته باشند. مردم را با اقناعسازي به اين نتيجه و باور برسانيم که ميزان رأي ملت است و انتخابات حقالناس ميباشد.
پيشبيني شما از ترکيب مجلس آينده چگونه است؟
کانديداهاي شاخص و رأي آور جبهه اصلاحات عمدتاً تأييد نشدهاند اما جو سياسي و عمومي کشور نشان ميدهد که مردم به تندروها رأي نميدهند و پيشبيني ميشود مجلسي معتدل و هماهنگ با منافع ملي و برنامههاي کلان دولت تدبير و اميد با گرايش عمده اصلاحطلبي و اعتدالگرايي تشکيل شود.
عملکرد دولت تدبير و اميد در ديپلماسي و سياست خارجي قوي و موفقيت آميز بود. در زمينه اقتصادي تورم لجامگسيخته تقريباً مهار شد و از تخريب بنيانهاي اقتصادي و نابودي کامل توليد ملي جلوگيري شد و ميتوان گفت تدابير دولت در بخش اقتصادي و سلامت هم نسبتاً موفق بود اما در سياست داخلي عملکرد دولت خيلي رضايتبخش نيست و هنوز بسياري از فرمانداران، مديران کل ستادي، معاونان وزير و مديران کل اجرايي در استانها از دولت قبلي ابقا شدهاند.