حجتالاسلام حسین قیومی عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری با اشاره به برنامههای انتخاباتی حزب تاکید دارد که دکتر حسن روحانی در انتخابات آتی مورد حمایت این حزب در سایر اصلاحطلبان خواهد بود. وی بر این باور است که اگر دولت در سال آخر رضایت اقتصادی مردم را جلب کند، روحانی بدون هیچ رقیبی پیروز کارزار انتخابات 96 خواهد بود. قیومی همچنین به فیش های نجومی اشاره کرد و عنوان داشت نباید خانم حسینی در مجلس به ادعاهای طرف مقابل جواب میداد که دستمایهای برای افزایش فشار و زیر سوال بردن اصلاحطلبان میشد. گفت وگوی «مردمسالاری» با قیومی را میخوانید:
اخیرا دولت با چالش حقوقهای نجومیمواجه شده است، به نظر میرسد این اتفاق حملهای از سوی مخالفان دولت و تاثیرگذاری بر انتخابات آینده باشد. این مسئله را چطور ارزیابی میکنید؟
به خودی خود اینکه فیشهای حقوقی مطرح شد نعمت بزرگی است چرا که بایداین مسئله یکجا و یکبار مطرح و روشن میشد و شد. تاکید دارم که بحث حقوقهای نامتعارف، موضوعی نیست که مختص امروز یا دیروز باشد بلکه از گذشته دور، کشور به آن دچار شده بود. بنابراین اینکه مطرح شد تا حل شود به جای خود امر مبارکی است اما اینکه حقوقهای نجومی دستمایه یک گروه و جناحی شود و مطلب بزرگتری پنهان شود نامبارک است. این رفتار جای سوال دارد، افرادی که امروز زیر فیشهای نجومی سینه میزنند در زمان هشت ساله دولت احمدینژاد که شتر با بارش و دکلهای نفتی گم میشد کجا بودند؟ در آن زمان میلیارد میلیارد پول کشور گم میشد و کسی به روی خود نمیآورد، از سوی دیگر نیروی انتظامیبرای فروش نفت وارد بازار شده بود، جالب است که چنین مسائل از نگاه منتقدان حقوقهای نجومی کوچک است و اکنون که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک شدهایم موضوع پرداختهای غیر متعارف را علم میکنند، طرح موضوع حقوقهای نجومی سیاسیکاری است که پسندیده نیست.
در این بین شاهد برخورد و واکنش جدی دولت بودیم، در مدت زمان کوتاهی عدهای برکنار شدند تعدادی استعفا کردند و حتی شاهد عذرخواهی مسئولان بودیم. آیا عملکرد دولت مناسب بود؟
دولت تدبیر و امید در برخورد با فیشهای نجومیخوب عمل کرده است، چرا که برای اولین بار بعد از گذشت 37 سال از عمر انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم که دولتی برای اشتباهی از مردم عذرخواهی کرد اتفاقی که پیش از این از هیچ دولتی سرنزده بود. از سوی دیگر مسئولان به طور جدی موضوع را پیگیری کردند و اگر افرادی در این بین جنجال ایجاد نکنند دولت و مسئولان بهتر هم عمل خواهند کرد. بعضی مواقع سر و صدای بیش از حد باعث میشود مسئولان مصلحتاندیشی کنند و برای اینکه تنش بیشتری در جامعه ایجاد نشود و مسئله در جامعه عمق پیدا نکند از بررسی جدی و ریشهیابی آن دست بکشند. حتی ممکن است جنجالآفرینی افراد و مصلحتاندیشی مسئولان برای کاهش تنش بر روی انتخابات اثر بگذارد. با این حال اگر بخواهیم به عملکرد دولت در زمینه برخورد با فیشهای حقوقی نمره بدهیم باید بگویم که دولت تدبیر و امید نمره قبولی گرفته است اما برخی افراد به دلیلی طلبهای زیادی که از گذشته وجود دارد و روی هم انباشته شده است توقعات بیش از حد دارند و انتظار دارند دولت همه مشکلات را با هم رفع کند.
برخی معتقدند در مسئله حقوقهای نجومیمیتوان رفتار دولت روحانی و دولت احمدینژاد را باهم مقایسه کرد. بدنه دولت در زمان احمدینژاد خط قرمز بود اما در این دوره شاهد هستیم که دولت بدون هیچ اغماضی با افراد برخورد کرده است. نظر شما چیست؟
جنس این دو انسان با هم فرق میکند . احمدینژاد شناختی از حکومت داری و مسائل سیاسی نداشت ، او فردی از کف جامعه بود که دوران کوتاهی شهردار تهران و پیشاز آن استاندار اردبیل بود. اما روحانی از اول انقلاب جزو ارکان نظام بوده و از مسائل سیاسی مطلع بود و به نوعی در مسائل امنیت جزو نخبگان به شمار میرفت با این حساب جنس این دو فرد با هم متفاوت است بنابراین عملکرد متفاوتی هم از آنها شاهد بودیم. اگر امروز به جای روحانی، احمدینژاد یا افرادی از گعده او ریاست جمهوری را بر عهده داشت ملت ایران وضعیتی شبیه مردم ونزوئلا داشتند و برای دریافت غذا باید صف میبستند.
به انتخابات ریاست جمهوری اشاره شد، شما برآورد میکنید که مجددا اصولگرایان معتدل با اصلاحطلبان بر کاندیداتوری روحانی به توافق برسند؟
در زمینه انتخابات جامعه یک تحلیل دارد و طیفهای مختلف از جمله چپ، راست و میانه تحلیل و دیدگاه دیگری دارد. روحانی از جامعهای بیرون آمد که احساس خطر کرد و اگر مجدد از حضور افرادی در ریاست جمهوری احساس خطر کنند یا از عملکرد دولت تدبیر و امید رضایت داشته باشند قطعا مجددا رایهای خود را به نفع روحانی در صندوقهای رای میریزند. برآورد بنده این است که اگر رضایت جامعه کسب شود حتی افرادی که در انتخابات 92 پای صندوقها حاضر نشدند، برای ریاست جمهوری 96 حتما مشارکت خواهند داشت.
اما اینکه بگویم تفاهمی بین معتدلین و اصلاحات ایجاد شود کمیجای بحث دارد، در انتخابات مجلس شورای اسلامیشاهد بودیم افرادی با حیله معتدلین در لیست امید قرار گرفتند و به این واسطه وارد مجلس شدند اما بعد رفتار دیگری نشان دادند. بر این اساس اعتقاد دارم اصلاحات نیاز به حمایت و همراهی معتدلین ندارد بلکه باید روی حمایت مردم کار کنند. روحانی رای بالغ بر 20 تا 30 میلیون دارد و رقیب او یعنی اصولگرایانی مانند احمدینژاد تنها 10 میلیون رای ثابت دارد، بنابراین باید بر روی رضایت جامعه کار شود که میزان رای و شانس روحانی در انتخابات 96 افزایش یابد. اصلاحات صاحب نام و نشان هستند و اگر مردم از عملکرد دولت ناامید و دلزده نشوند با راهنمایی و هدایت اصلاحات قطعا روحانی را برای دور دوم انتخاب خواهند کرد. در شهرستانها شاهد تغییر نگاه مردم هستیم دولت باید اطلاعرسانی خود را در خصوص عملکردش در چهار سال ارائه دهد و مردم با دانستن کارنامه دولت میدانند چطور عمل کنند.
به نظر شما دولت تا امروز توانسته رضایت مردم را جلب کند؟
این رضایت نسبی است، اما لازم میدانم دولت در مسئله اقتصاد و معیشت مردم بیشتر کار کند. با این حال بخشی از جامعه، آنهایی که اخبار را دنبال میکنند، میدانند با برجام چه شر بینالمللی از سر کشور باز شده است در واقع دولت در بخش سیاست خارجی خوب عمل کرده است و سال پایانی خود را باید به مسائل داخلی و معیشت مردم بپردازد اگر غیر از این باشد این احتمال وجود دارد با طرح مجدد پرداخت ارقام غیرواقعی یارانه مردم به سمت فرد دیگری سوق پیدا کنند که در این زمینه هم اطلاعرسانی نقش مهمیدر دولت بازی میکند.
البته دولت در این حوزه خوب عمل نکرده است و شاهد انتقادات بسیاری هستیم.
متاسفانه این حرف درست است و دولت با وجود عملکرد خوبی که دارد اما تیم رسانهای آن نتوانسته انعکاس خوبی از کارنامه کاری دولت در جامعه داشته باشد. ممکن است موضوعی چندین بار در رسانهها مطرح شده باشد اما به نظر میرسد دولت زبان مردم را نمیداند و نمیداند که چه زمانی و کجا باید صحبت کند. روحانی باید از مشاروان بهتری کمک بگیرد و از سوی دیگر رسانههای اصلاحطلب نیز با پرداختن به چنین مسائلی میتوانند چشم و گوش دولت را در زمینه اطلاعرسانی باز کنند، دولت روحانی باید بداند که رقیبی مانند احمدینژاد دارد که با مسایل پوپولیستی اذهان را به خود جلب میکند.
به نظر شما چه کسانی رقیب اصلی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 خواهند بود، این روزها اسامیای مانند محمدرضا باهنر و احمدینژاد مخابره میشود.
من اصلا رقیبی برای آقای روحانی نمیبینم البته این موضوع مشروط بر این است که دولت در سال پایانی خود درست عمل کند. رقیب سبد رای قابل توجهی ندارد و نهایت 10 میلیون رای ثابت داشته باشد اما سبد رای روحانی و به قولی اصلاحات 30 میلیون خواهد بود اما اگر نتوانند رضایت و حمایت مردم را کسب کنند شاهد ریزش 10 میلیون رای خواهیم بود، اما کف رای اصلاحات 20 میلیون خواهد بود.
با این حساب برآورد شما این است که روحانی برای دور دوم میتواند کلیددار پاستور باشد.
بله یقین دارم که مجددا انتخاب میشود.
برخلاف تصور و تحلیل کارشناسان، محمدرضا عارف نتوانست پست و مقام پررنگی در مجلس به دست آورد، این را چطور میبینید؟
بخشی از عدم موفقیت عارف برای کسب مقامیدر مجلس به بدعهدی آنهایی برمیگردد که با لیست امید وارد مجلس شدند اما در داخل مجلس گروهی عمل نکردند و به قول آقای کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس، با ما عکس سلفی گرفتند اما زنبیلهایشان را جای دیگری گذاشتند. بخش دیگر هم به عدم برنامهریزی لیست امید و اطلاعرسانی بر میگردد.
به نظر میرسد همان رفتاری که پایداریها در مجلس نهم با اصولگرایان داشتند این دوره اصولگرایان با لیست امید داشتند.
اعضای لیست امید باید این مسئله را تجربه میکردند و به این میرسیدند که فراکسیون قوی و فعال داشته باشند و با تعداد کم، بهتر از آن است که فراکسیون پر جمعیت و بیاثری را اداره کنند. توصیه میکنم از این به بعد فراکسیون امید فعالتر رفتار کنند و بر اساس نیاز جامعه نطق داشته باشند چرا که مردم نطقها را دنبال میکنند. برخی اصولگرایان رفتاری شبیه کمیته امداد با لیست امید داشتند، نباید در آینده خام چنین رفتارهایی شوند.
اخیرا در مجلس شاهد ایجاد فراکسیون سومی به اسم فراکسیون مستقلین هستیم، این فراکسیون انشعاب فراکسیون امید است یا فراکسیون ولایت؟
این فراکسیون در واقع از سرریز هر دو طرف فراکسیون مجلس تشکیل شده است و در عالم سیاست در توصیف افرادی که کمیسیون سوم مجلس را تشکیل دادهاند میگویند آنهایی که وسط لحاف میخوابند، به این نحو که هر طرف لحاف را کشید، لحاف از روی آنها کنار نرود. این افراد در فکر انتخابات چهار سال آینده مجلس هستند و در صورت تایید صلاحیت به جریانی متصل میشوند که بیشترین شانس را در پیروزی انتخابات دارد. با این حال فراکسیون امید باید قوی عمل کند و مردم احساس کنند این جریان پیگیری خواستهها و انتظارات آنها است و در واقع پایگاه مردم در مجلس است. در نهایت اعضای فراکسیون سوم به سمت یکی از دو فراکسیون امید یا ولایت میچرخند. باید تاکید کرد که مستقل به گروهی گفته میشود که طرح و برنامه دارد نه اینکه ببینند کدام جریان قویتر است به سمت آن متمایل شوند.
ابتدای شکلگیری مجلس، فراکسیون امید قوی ظاهر شد اما با طرح حقوقهای نجومیو نسبت دادن آن به برخی اعضای فراکسیون، باعث شد که این گروه در سایه قرار گیرند. هر چند خانم حسینی توضیح داد اما هرگز نگاهها به فراکسیون امید مناسب نشد. به نظر شما فیشهای حقوقی چقدر بر فراکسیون امید تاثیر منفی داشت؟
متاسفانه ما خانهتکانی نکردیم، هرچند که دکترعارف تاکید داشت که نیاز به تغییر داریم و مردم خواهان تغییر و تحول هستند. تاثیر طرح حقوقهای نجومیرا میتوان در شبکههای اجتماعی و حتی با حضور در مساجد دید. این مسئله پای هر دو جریان سیاسی کشور را به پیش کشید اما دوستان ما واکنش نشان دادند، به نظرم خانم حسینی نباید آن نطق را در مجلس انجام میداد، همان باعث شد که جریان مقابل از رفتار آقای صفدر حسینی برای هجمه به ما استفاده کند. بلکه باید رفتاری معکوس نشان میدادیم و ضمن اینکه فیشهای حقوقی را فاش و پیگیری میکردیم باید سعی میشد عملکرد جریان مقابل را زیر سوال میبردیم نه اینکه خودمان فضا را برای هجمه باز میکردیم. لازم است ضمن پیگیری حقوقهای نامتعارف، تخلفات میلیاردی دوران احمدینژاد را همچنان زنده نگهداریم و به نوعی ما علمدار مبارزه با فساد در کشور میبودیم نه اینکه با جواب دادن به ادعاها و اتهامات خود را زیر سوال ببریم.
سال 96، دو انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری را در پیش داریم، حزب مردمسالاری چه برنامه ای برای این دوانتخابات دارد؟
صحبتهایی در حزب داشتیم و قرار است که مباحث در همایش فصلی تصویب شود. برای شوراها افراد و تیمهایی در نظر گرفته شده است و بعد از تنظیم برنامه افراد و کاندیداها معرفی میشوند. برای ریاست جمهوری هم حرفهایی داریم اما قرار نیست فعلا رسانهای شود. اما میدانیم اگر آقای روحانی کاندیدا باشد حزب حتما از ایشان حمایت میکند.
پس شما تصور میکنید احمدینژاد با پروندههایی که دارد تایید صلاحیت میشود؟
این احتمال وجود دارد، تایید صلاحیت احمدینژاد چندان بعید نیست.