کواکبیان در سومین شب قدر در حسینیه قمربنیهاشم شرق تهران:
سیاست علوی در خدمت عامه مردم است نه خواص منفعت طلب
بدتر از ماجرای پیش آمده برای شهردار اسبق تهران، اقدام رذیلانه برخی رسانههاست که می خواهند از این موضوع سوء استفاده جناحی کنند!
12 خرداد 1398 ساعت 3:49
دکتر مصطفی کواکبیان شب گذشته با حضور در حسینیه قمربنیهاشم تهرانپارس، ضمن گرامیداشت سومین شب قدر و عرض تسلیت شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) گفت: به قول استاد شهید مطهری هرکس از حضرت علی (ع) و صفات ایشان سخن بگوید میخواهد بگوید در این حد بلدم نه اینکه مدعی باشد حضرت علی (ع) اینگونه بود. در برخی منابع بیش از ۴۰۰ صفت برای آن حضرت ذکر شده که نشان دهنده عمق ابعاد شخصیتی ایشان است و اخیرا دیدم آیت الله جوادی آملی بر 40 ویژگی برجسته ایشان تاکید نمودند.
دکتر مصطفی کواکبیان شب گذشته با حضور در حسینیه قمربنیهاشم تهرانپارس، ضمن گرامیداشت سومین شب قدر و عرض تسلیت شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) گفت: به قول استاد شهید مطهری هرکس از حضرت علی (ع) و صفات ایشان سخن بگوید میخواهد بگوید در این حد بلدم نه اینکه مدعی باشد حضرت علی (ع) اینگونه بود. در برخی منابع بیش از ۴۰۰ صفت برای آن حضرت ذکر شده که نشان دهنده عمق ابعاد شخصیتی ایشان است و اخیرا دیدم آیت الله جوادی آملی بر 40 ویژگی برجسته ایشان تاکید نمودند.
وی با اشاره به سیاست علوی و بر شمردن اصول پایهای آن گفت: در این فرصت کوتاه چند اصل پایهای را به اختصار به عنوان مبانی سیاست علوی ذکر میکنم. اولا: سیاست حضرت علی (ع) یک سیاست خدایی و سیاست وصل به معبود و انگیزه الهی است. اینگونه نیست که همچون برخی سیاستمداران امروزی، ایشان برای کسب قدرت از هر ابزاری استفاده کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وضعیت مرسوم بین سیاستمداران امروزی گفت: این روزها برخی سیاستمداران براساس نظریه ماکیاول که معتقد بود «قدرت را باید کسب کرد، حفظ کرد و گسترش داد و برای این سه منظور از هر وسیلهای میتوان استفاده کرد» عمل میکنند. اگر قرار است هیروشیما و ناکازاکی نابود شوند و هزاران نفر از بین بروند تا سلطهگری ما تثبیت شود براساس این نظریه مشکلی وجود ندارد.اگر قرار است سلاح هستهای به کارگرفته شود دیگر حرام بودن آن در این دیدگاه مفهومی ندارد.
دکتر کواکبیان افزود: البته چنین سیاستی در منش امام علی (ع) جایی ندارد. ایشان میفرمایند «و ماکنت متخذ المضلین عضدا» از گمراهان برای خودم بازو نمیگیرم و از آنها در کارها کمک نخواهم خواست. آن حضرت همچنین در خطبه دیگری میفرمایند: معاویه در سیاست از من زیرکتر و باهوش تر نیست و لکن اهل دروغ و فریب در سیاست است، اما من اهل فریب نیستم.
آری اگر امیرمومنان و مولای متقیان اینگونه نبود حتما در حین نماز در محراب عبادت و بهترین ساعات و آن هم در خانه خدا به شهادت نمیرسیدند.
وی تصریح کرد: لذا موضوع عمل به اوامر شریعت و قانونگرایی از اصول مهم سیاست علوی است و البته چون بر مدار قانون حرکت میکنند افراد زیادی هم با ایشان مشکل دارند. به همین دلیل نیز مظلومانه به شهادت میرسند. به عبارت دیگر پرهیز از دغلکاری و حرکت در مسیر قانون الهی برای حضرت علی(ع) بسیار مهم است.
وی افزود: حمایت از عامه مردم به ویژه مظلومان و مستضعفان و پرهیز از خواص منفعت طلب نکته مهم دیگر در منش سیاسی حضرت علی (ع) است.به عبارت دیگر سیاست علوی در خدمت عامه مردم است نه خواص منفعت طلب. مگر شوخی است حاکم اصلی یک سرزمین نیمههای شب شخصا برای رسیدگی به محرومین به خانههای مردم سر میزدند و حتی بسیاری از کسانی که مورد لطف حضرت علی (ع) قرار میگرفتند کسانی بودند که ایشان را نمیشناختند و حتی گاهی ناسزا به حضرت علی(ع) میگفتند.
دکتر کواکبیان با اشاره به نکاتی از نهجالبلاغه گفت: سیاست علوی در نقطه مقابل خط سرمایهداران و ثروت اندوزان زالو صفت و همواره درجهت حفظ منفعت مستضعفان و مظلومان است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامهطباطبایی با اشاره به خطبه نهجالبلاغه حضرت علی(ع) که از مال دنیا صرفا یک قرص نان و پیراهن معمولی بیش ندارم بر اصل ساده زیستی و پرهیز از تجمل و اشرافیت در سیاست علوی تاکید کرد و گفت: البته ایشان میفرمایند شما مردم نمیتوانید مثل من زندگی کنید اما با درستی و ورع و عفت و اجتهاد بکوشید همانند من باشید.
دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به اصل چهارم اندیشه سیاسی و سیاست علوی بر اهمیت آزادی تاکید کرد و گفت: در حکومت علوی دهانها بسته نمیشود، مخالفان حکومت در بند نیستند و اجازه انتقاد به هرکسی داده میشود. حضرت علی (ع) که دارای عصمت مطلق هستند میفرمایند از حکومتداری من انتقاد کنید و اشکالات را به من بگویید و با صراحت میگوید لکنت زبان نداشته باشید و راحت حرفتان را بزنید.
نماینده مردم شریف تهران با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) برموضوع پیشرفت، سازندگی و اصلاح جامعه به عنوان پنجمین اصل پایهای سیاست علوی تاکید کرد و افزود: حضرت علی (ع) در نامه معروفشان میفرمایند که حکومت باید ۴ کار اساسی انجام دهد: اول جمعآوری مالیات و پر کردن گودالهای فقر جامعه با قلههای ثروت ثروتمندان است. دوم جهاد و مقابله با دشمنان دین و اسلام است. سوم کوشش در سازندگی و عمران و پیشرفت جامعه است.چهارم اینکه حاکم باید در تلاش برای اصلاح جامعه باشد و البته لازمه اصلاح انتقاد آزادانه است.
دکتر کواکبیان در پایان با اشاره به فضائل شب پرفیض قدر و ذکر آیات سوره قدر اظهار کرد: نزول یکباره قرآن کریم در این شب نشان دهنده بزرگترین فضیلت این شب است.نزول فرشتگان و بارش رحمت الهی تا نزدیکی صبح از دیگر ویژگیهای این شب عزیز است.این شب بیانگر تائید سرنوشت ماست و لذا باید در حق دیگران و خودمان دعا کنیم که خداوند ما را عاقبت به خیر کند.
دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به ماجرای پیش آمده برای شهردار اسبق تهران گفت: امیدواریم چنین حوادثی برای هیچکس پیش نیاید. همه ما باید از شر شیاطین به خدا پناه ببریم البته آن دسته از رسانهها که چنین ماجراهایی را دستاویز بازیهای سیاسی و جناحی قرار میدهند حتما رذیلانهترین اقدامات را انجام میدهند. مگر میتوان اختلاسهای امثال خاوریها و امیر منصور آریاها و بابک زنجانیها که با قیافههای حزب اللهی و همراه داشتن تسبیح و سجاده و چفیه به غارت بیتالمال مشغول میشدند را به مثلا اصولگراها و حزب اللهی ها نسبت دهیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان با یادآوری اهمیت روز قدس از ملت شریف ایران برای شرکت پرشور در راهپیمایی روز قدس دعوت کرد و صحبتهای ترامپ در خصوص «معامله قرن» و بلندیهای جولان را محکوم به شکست دانست.
کد مطلب: 463
آدرس مطلب: https://www.hosnanews.ir/fa/doc/news/463/سیاست-علوی-خدمت-عامه-مردم-نه-خواص-منفعت-طلب