دبيرکل حزب مردم‌سالاري در گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دوم:

اکثريت مجلس دهم را اصلا‌ح‌طلبان تشکيل مي‌دهند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۹
Share/Save/Bookmark
 
دو چهره سياسي منتخب مجلس دهم درباره اولويت‌هاي مجلس آتي، ترکيب آن و هيات رئيسه آينده ديدگاه‌هاي خود را بيان کردند.
به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين بحث اکثريت مجلس آينده و ترکيب قوه قانونگذاري در آينده، بهانه‌اي بود تا در گفت‌وگوي ويژه خبري، دو چهره منتخب مجلس يعني مصطفي کواکبيان نماينده تهران از اصلاح‌طلبان و حميدرضا حاجي بابايي نماينده همدان از اصولگرايان و وزير محمود احمدي نژاد در اين برنامه روبروي هم نشستند تا درباره مجلس آينده به اظهار‌نظر بپردازند.
در ادامه اين مناظره پر از اشارات سياسي را بخوانيد:
با توجه به شرايط موجود اولويت اصلي مجلس دهم چيست؟
کواکبيان: بايد يکي دو نکته را مقدمتا بگويم. انتخابات خوبي برگزار شده و نصاب مشارکت در مراحل اول و دوم نسبت به مجلس نهم افزايش داشته و اين نشان دهنده رشد سياسي مردم است. بالاخره ما معتقديم مردم خيلي توقع از ما دارند. کارهاي سختي پيش رو داريم و انتظارات جدي دارند. مجلس بايد پوست‌ا‌ندازي و خانه تکاني جدي کند. برنامه ششم را اگر مجلس نهم بتواند تمام کند، موضوع ديگري است. نمي‌دانم چرا وارد شدند. قرار بود مجلس دهم تصميم بگيرد. ما بر اساس افق چشم انداز 20 ساله بايد کشور اول منطقه و کشور دهم دنيا از لحاظ شاخص‌هاي توسعه باشيم. لذا اين توقع مردم بجاست و بايد اين توقع را برآورده کرد. مجلس بر اساس اصول قانون اساسي و منويات نظام بايد حرکت کند. اين که برخي فکر کنند مجلس دهم مانند مجلس ششم يا هفتم است، اشتباه است. امسال قرار است از 8 خرداد مجلس آغاز به کار کند. تعداد ليستها و افراد منتخب نيز مشخص است و 70 نفر هم مي‌گويند مستقليم. تجربه نشان داده به سمت يکي از دو جناح سوق پيدا مي‌کنند. مشکل معيشتي مردم و مسايل اقتصادي اولويت است. رونق اقتصادي بايد شکل بگيرد و دور از هر گونه شعار باشد. اقدام و عمل بايد در اقتصاد مقاومتي ملموس باشد. دو سه ماه اول به فراکسيون سازي و کميسيون‌ها مي‌گذرد. از فصل پاييز بايد به صورت جدي به طرح رونق اقتصادي و کسب و کار و ايجاد اشتغال که اولويت اصلي است فکر کنيم. اين اولويت اصلي ماست.
شما چطور اولويت اصلي مجلس را مي‌بينيد؟
حاجي بابايي: انتخابات خوبي با رشد 3 درصد داشتيم. همه انتخابات‌ها خوب بوده‌اند. گاهي وقتها مشارکت نداشتيم. مثلا سال 92 نداشتيم. بنابراين انقلاب اسلامي ‌ايران هميشه با شکوه بوده. شفاف ورود به بحث مي‌کنيم. مجلس نماد اراده و خواست ملت است. دو وظيفه ذاتي قانونگذاري و ريل گذاري را دارد و يکي هم نظارت. با توجه به اين بايد ديد بزرگترين مشکل مردم چيست و اولويت مجلس مشخص مي‌شود. امروز بزرگترين و مشکل ترين موضوع کشور که مردم با آن دست به گريبان هستند، بحث رکود اقتصادي است. رکود اقتصادي نيز جلوي اشتغال را گرفته و هم بيکاري را افزايش داده و هم توازن بين درآمد و هزينه را بر هم زده و نقدينگي دو برابر و سه برابر شده. طرحي که بتواند اين مشکل را حل کند، به کارشناسي نياز دارد. نظام برنامه ريزي کرده، مجمع تشخيص کار کرده و به نام اقتصاد مقاومتي اين طرح را مي‌شناسيم. البته اين طرح، الزاماتي دارد. اين کلمه و جمله مشکل را حل نمي‌کند. الزاماتش هم بايد بررسي شود. مهمترين الزام اقتصاد‌ مقاومتي، اقتدار نظام است. اشتغال را يک کشور مقتدر و قدرتمند مي‌تواند حل کند. رکود را يک کشور قوي در صحنه بين‌المللي مي‌تواند حل کند. حرف اساسي مجلس دهم اقتدار نظام است که در سايه اقتدار نظام، هدف اقتصاد مقاومتي را محقق مي‌کند.
موانع جلوي راه مجلس دهم چيست؟
کواکبيان: بحث اولويت‌ها 7-8 مورد است. فرمايش آقاي حاج بابايي درباره اقتدار خوب است. لازمه اقتدار، حضور جدي مردم در صحنه است. شور و نشاط و اميد مردم و آرامشي که در ميان مردم بايد مستقر باشد، بايد افزايش يابد. بحث من اين است که هر اقدامي‌چه از سوي دولت يا مجلس که موجب تضعيف روحيه ملي و اميد مردم شود، مانعي است که بايد از ميان برداشته شود. مجلسيان بايد شکل جديدي ايجاد کنند و طرحي نو دراندازند. اين که در ذهنم باشد الگوي مجلس ششم يا هفتم ايجاد کنيم، اشتباه است. بزرگترين مانع در برابر اقدام مجلس، خود مجلسيان هستند. کسي از بيرون مانع نيست. البته برخي طرحها را شوراي نگهبان رد مي‌کند حتما با قواعد شرعي يا قانون اساسي نمي‌خواند. امام کاظم(ع) مي‌فرمايد براي مردم نسبت به خداوند حججي است. بخشي ظاهر است و بخشي نيز باطن است که عقل پيامبر دروني انسانهاست. بايد بر اساس عقلانيت کشور را پيش ببريم. يک مانع، اين است که احساساتي و بدون حرکت قبلي چيزهايي را درست کنيم که باز بتوانيم بعدا راي بياوريم ولي مبناي عقلاني ندارد. حرکت بر مدار عقلانيت مي‌تواند تمام موانع را بردارد. اما برخي طرحهاست که مردم انتظار دارند ولي مغايرت با لوايح دولت دارد يا با شوراي نگهبان به مشکل بخورد و به مجلس تشخيص برود. بن بست در نظام نيست و ما بايد بتوانيم خواست مردم را انجام دهيم.
موانع به نظر شما چيست؟ حرکت بر مدار عقلانيت را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟
حاجي بابايي: گاهي مباحث را مطرح مي‌کنيم و بحث در نزد مردم مقبول است. مثلا اين که بگوييم کار عقلاني کنيم. کسي مخالف نيست. اما روي اين قسمت اختلاف نظر داريم که عقلاني چيست. به فرض کار عقلاني در اقتصاد را اين مي‌دانند که اقتصاد پويا و مدل کره‌جنوبي را اجرا کنيد. چرا بايد کل جامعه را يارانه بدهيم و عقلاني نيست. او مي‌گويد از نظر من عقلاني اين است. کس ديگري مي‌گويد وقتي مي‌خواهيد قد اقتصاد را بلند کنيد، آن‌هايي که قد بالايي ندارند زير آب مي‌مانند و خفه مي‌شوند. بايد چيزي زير پايشان بگذاري تا خفه نشوند. از نظر ما عقلاني اين است. ما انقلاب اسلامي‌کرده‌ايم که همه چيز را براي مردم در چارچوب احکام ديني مي‌خواهيم. بنابراين واژگاني که زيباست ولي در وصف آن مشخص نمي‌کنيم، يکي از گيرهاي ماست. همين انتخابات يکي از گيرهاي ماست. در انتخابات رياست‌جمهوري يکي مي‌گويد من کانديدا مي‌شوم و اگر برنده شوم، نگاه اقتصادي من اين است. معمولا کسي اينطور حرف نمي‌زند. کسي نمي‌گويد من عقلاني رسيده ايم که نبايد يارانه بدهيم. اين را نمي‌گويد. ولي اين کار را مي‌کند. اگر کسي بگويد فلان کس گرسنه است بايد يارانه بدهيم مي‌شود احساساتي و اگر کسي بگويد يارانه نبايد داد مي‌شود عقلاني. براي همين روي جملات هم بايد اين مسايل را دقت کرد.
کواکبيان: پايه عقل، کار کارشناسي است. در بحث يارانه، اقتصاد‌دانها شاخص دارند که چه کنند. اين که نقدينگي مهار شود، تورم از بين برود، رونق بيايد، اينها بحث کارشناسي مي‌طلبد. يکي از اولويتهاي مهم من، مبارزه با فساد ساختاري و سيستم بانکي است که در مدت اخير ايجاد شده است. در دادگاه ميلياردر نفتي عنوان شد همه پولهاي شناسايي شده ايشان يک سوم بدهي اش است. بايد قبل از ورود پرونده به قوه قضاييه خودمان جلوگيري کنيم. همين يارانه‌ها، اگر به خاطر راي آوردن بگويم خوب است ولي عقل اقتصادي‌ا‌م چيز ديگري بگويد اين درست نيست.
حاجي بابايي: بايد هر چه فکر کند آن را بگويد. اقتصاد دانان کشور عقلاني مي‌گويند دسته‌اي ديگر مي‌گويند يارانه نده. اگر اعتقاد دارد بايد صادقانه عمل کرد بايد حرفش را بگويد. اگر عقلا به اين رسيد نبايد يارانه داد، بايد بگويد. شما تا حالا کسي را مي‌شناسيد اين را بگويد؟
آيا اين که مجلس در طيف خاصي اکثريت مطلق ندارد، آسيب و تهديد است؟
کواکبيان: اگر اکثريت مطلق، نصف به اضافه يک باشد، بر اساس ليست‌ها، کسي اين ميزان را نياورده. ليست ما 122 نفر راي آورد‌. دوستان مقابل هم 80 و خرده‌اي راي آوردند . حدود 70 نفر هم مستقل هستند که معمولا تجربه مي‌گويد گرايش پيدا مي‌کنند. اگر نيمي‌از اينها بيايند به سمت ليست اميد، نصف به اضافه يک حاصل مي‌شود.
آمار را شما قبول داريد؟
حاجي بابايي: از منظر آقاي کواکبيان بله.
کواکبيان: من بر‌اساس ليست گفتم.
حاجي بابايي: من بر عکس فکر مي‌کنم. در انتخابات ايشان استحضار دارند نيروهاي شناوري در جامعه وجود دارد. به خصوص در مرحله دوم. در شهري 4 نفر اصولگرا براي مرحله دوم رفته‌اند. دوستان دو نفر را جزء ليست خود اعلام کردند. قرار نيست با يک ليست يک اصولگرا در 24 ساعت اصلاح‌طلب شود. اگر هم شده باشد، دوباره تا به مجلس رفت، اصولگرا مي‌شود.
کواکبيان: دوستان ميثاق نامه امضا کردند که تابع عقل جمعي فراکسيون باشند.
حاجي بابايي: از اين کارها نکنيد. از کسي امضا گرفته ايد اگر راي آورد حرف شما را گوش کند؟
کواکبيان: بايد حرف فراکسيون را گوش کند.
حاجي بابايي: نه، بايد حرف عقل را گوش کند.
کواکبيان: فراکسيون هم حرف عقل جمعي را مي‌زند.
حاجي بايايي: نه ديگر نشد پس مردم چي؟
کواکبيان: نمي‌شود که کسي بر اساس ليست بيايد و بعد حرف خودش را بزند. فراکسيون حرف مردم را مي‌زند.
حاجي بابايي: نمي‌شود که 100 هزار نفر به يک نفر راي داده اند.
کواکبيان: آقاي حاجي بابايي مي‌گويد ليست ما راي آورده ولي ليست ناخالصي است.
حاجي بابايي: بايد درباره ليست وتعداد 3 هفته صبر کنيم. در مجلس دهم دوستان اصلاح‌طلب بايد پاي انديشه و تفکر خود بيايستند. يک فراکسيون قدرتمندي اين طرف از اصولگرايان تشکيل مي‌شود در گروه فراکسيون قدرتمند اصلاح‌طلبان است. اعتقاد داريم 117 نفر اصولگرا داريم و 115 نفر اصلاح‌طلب داريم. از اين تعداد، برخي از اصولگرايان تحت ليست ائتلاف اعتدال يا موارد گوناگون نام دارند.
قبول داريد فراکسيون اکثريت مطلق نداريم؟
کواکبيان: يقين دارم اين اتفاق مي‌افتد. برخي مستقلان که قبول کرده اند با تابلوي اصولگرايي راي نمي‌آورند و آمده‌اند در ليست ما، خود را ملزم به پاسخگويي به مردم مي‌دانند.
حاجي بابايي: اگر اين مباحث نباشد، خبرنگاران را چطور مشغول کنيم؟
وزن مجلس دهم چطور است؟
کواکبيان: خيلي تفاوت با مجلس نهم از لحاظ تحصيلات ندارد. از لحاظ سني جوانتر شده و تجربه معمولا مي‌گويد دو سوم مجلس عوض مي‌شود. اين دوره نيز اينطور است.
حاجي بايايي: در همه دوره‌ها دو سوم نمايندگان راي نمي‌آورند.
تعامل دولت با مجلس دهم آسانتر است يا سختتر؟
کواکبيان: ظاهر قصه حتما آسانتر است. برخي از اعضاي ليست ما حاميان دولت بودند. مجلس هر جايي که مطابق منافع ملت باشد طرفداري مي‌کنند. حتي اصولگرايان نيز اين را مد نظر دارند. يکي از ايرادات مجلس نهم اين بود که زياد از حد چوب لاي چرخ مي‌گذاشت. در مجلس دهم اين را نداريم ولي اين نيست که ما وکيل‌الدوله باشيم. نظارت را خواهيم داشت.
حاجي بابايي: دکتر کواکبيان قدر مجلس نهم را نمي‌داند. انصافا همراهي اين مجلس با دولت کم نبوده. اصلا مجلس اينطوري است. نماينده، نماينده است. تيپ نمايندگي دارد و دوست دارد نمايندگي خود را اعمال کند. مجلس نبايد دنبال تضعيف دولت باشد. همه دنبال ريل گذاري و حمايت و هدايت دولت است. مردم دوست دارند مجلس نماينده آنها باشد. مردم دعوا و حاشيه دوست ندارند. مجلس مطيع هم دوست ندارند در حين قدرت مجلس، امکانات بايد فراهم شود. مجلس دهم با همه مجلس متفاوت است. ما در دوره اصلاحات، مجلس ششم را داشتيم. يا در دولت بعدش، مجالس هفتم و هشتم را داشتيم. هر دولتي که مي‌آمد، پشت سرش مجلسي هماهنگ با دولت مي‌آمد. اين مجلس استثناست. يعني هم حزب دولت نيست. حداقل مشکوک است.
کواکبيان: اصلا آمار معاونت پارلماني رئيس جمهور و تعداد سوال و استيضاح را نمي‌گويم. يک نمونه اش در وسط مذاکرات آقاي ظريف، طرح سه فوريتي دادند که برگرد و مذاکرات را ترک کن. اين يک نمونه است.
شما گفتيد دولت بايد خانه تکاني کند قبل از اينکه مجلس اين کار را کند؟
کواکبيان: بحث فقط تعامل نيست. من موفقيت دولت را مي‌خواهم. اگر مي‌گوييم خانه تکاني در مجلس، در دولت نيز خانه تکاني نياز داريم. شايد برخي نتوانند مطالبات مردم را برآورده کنند. بايد نيروهاي جوانتر و بانشاط‌تر باشند. 4-5 وزارتخانه تغيير نياز دارند. در مباحث اقتصادي، صنعتي، مسايل اجتماعي جامعه و مشکلات مردم تغييرات لازم است. به موقع مصداقها را مي‌گوييم.
اين انتظارات واقع بينانه است؟
حاجي بابايي: اگر دولت به اين جمع‌بندي برسد که موفقيت در زمينه‌هاي گوناگون نداشته باشد تغييراتي داشته باشد. مجلس نبايد وارد چالشهاي اينطوري شود و اگر دولت خودش اين کار را انجام دهد و به سمتي برود که در برخي زمينه‌ها شفاف شود، در مجموع براي فراهم کردن فرصت تغيير در دولت و فرصت کمک مجلس به دولت بايد اين تغييرات انجام شود و مجلس نيز وارد اصل کار شود و دنبال ريل گذاري براي کمک به دولت شود.
در بحث رياست مجلس، رايزني‌ها چيست؟
کواکبيان: رايزني به صورت جمعي نداشتيم. تازه انتخابات مجلس دوم داشتيم. بنده به 11 استان سفر کردم و با منتخبان ارتباط داشتم. براي شنبه يک قرار جمعي داريم و بحث مي‌شود. لابي‌ها نيز مهم است. عقل جمعي فراکسيون را تابعيم. نگاه مردم اين است که درها بر پاشنه‌هاي قبلي نچرخد. در ارکان مجلس، هيات رئيسه و کميسيونها مردم تغيير را ببينند. مقام معظم رهبري نيز گفتند قانون انتخابات مشکل دارد. بايد به سمت قانون بهتري برويم که اين وضعيت‌هاي رد صلاحيت گسترده نباشد.
حاجي بابايي: معمولا تکيه کلام دوستان اين است که بر پاشنه قبل نچرخد. ما 230 نماينده دوره قبل را نداريم. پس بر پاشنه قبل نمي‌چرخد. مدير از هر کدام باشند، جديد هستند. چند نفر در مديريت‌هاي جديد مي‌آيند. يک نکته ديگر اينکه نتايج مرحله دوم براي هر دو طرف تعيين کننده بود و باعث شد هر دو انسجام داشته باشند و جدي با همديگر رقابت کنند.
کد مطلب: 170