سیاستگذاری‌های بنزین با بهانه‌های مختلف

اینبار نوبت تحقق عدالت

همت قلی‌زاده کارشناس حوزه انرژی سازمان برنامه و بودجه و عضو حزب مردم سالاری
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۱
Share/Save/Bookmark
 
کارشناس حوزه انرژی سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از سیاستگذاری‌های بنزین در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف، طرح پیشنهادی در مجلس برای تغییر سهمیه‌بندی بنزین به بهانه عدالت را نادرست خواند.
همت قلی‌زاده کارشناس حوزه انرژی سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفتگوی اقتصادی با موضوع «مسیر دستیابی به تحول اقتصادی، اصلاح طرح سهمیه‌بندی بنزین» درباره پیشنهاد طرحی از سوی نمایندگان مجلس یازدهم درباره اصلاح سهمیه‌بندی بنزین گفت: درباره بنزین تا کنون چند بار سیاست‌گذاری شده است، هربار این سیاستگذاری‌ها با پشتوانه خاصی بوده است به عنوان مثال موضوع آلایندگی مطرح شد. این بار هم در طرح جدیدی که نمایندگان مجلس یازدهم مطرح کرده‌اند نوبت به «عدالت» رسیده است. [اشاره به اینکه با اجرای این طرح عدالت اجتماعی محقق می شود و سهم درآمد بنزین به همه افراد جامعه می رسد.]

*سهم بالای یارانه‌های پرداختی به مردم

وی با بیان اینکه از تجربه‌های قبلی‌مان درباره این سیاستگذاری‌ها درس نمی‌گیریم، اظهار داشت: در اینباره یک تکرار از ترجمه‌های غلط بانک جهانی داشتیم و موضوع یارانه‌های پنهان مطرح می شود.
قلی‌زاده همچنین با اشاره به بعضی آمارهای مرتبط در حوزه یارانه گفت: یارانه‌ای که به مردم می‌دهیم تا ۲ الی ۳ برابر بودجه دولت بوده است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به تعریف هزینه فرصت، تأکید کرد: در اقتصاد می‌گوییم اگر هزینه فرصت را مدیریت نکنیم، مردم مقصر نیستند!

*سیاست‌گذاری غلط هزینه دارد!

قلی زاده سپس گفت: اگر در جایی خارج از نقطه تعادل عرضه و تقاضا سیاستگذاری کنیم، نقطه تعادل جا به جا می شود. [اشاره به تغییر کردن شرایط اقتصادی و هزینه هایی که این موضوع در پی دارد.]
کارشناس حوزه انرژی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه سیاستگذاری کردن روش علمی دارد، با انتقاد از گزارش‌های صداوسیما درباره سیاستگذاری‌های بنزین با محوریت قرار دادن افزایش مصرف آن و بیشتر شدن آلایندگی به طرح این موضوع پرداخت که سیاستگذاری‌ها غلط بوده است و در اهداف شان موفق نبوده‌اند.
قلی زاده همچنین در ادامه نتیجه سیاستگذاری‌های نادرست را عاملی برای اعتراضات آبان ۹۸ عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بنزین یک کالای عمومی است، گفت: کل سهم بنزینی که از انرژی مصرف می‌کنیم ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد در جای دیگر است.
قلی زاده با بیان اینکه یک منابع نفتی هست که ۴ دهه دست دولت بوده است، گفت: تا به صورت اساسی مسائل را حل نکنیم مشکلات به جای می مانند.
وی با بیان تجربه موفق کشور نروژ از مجلس خواست به واژه ملی در عنوان سهام شرکت ملی نفت ایران توجه کنند و این موضوع را متناسب با وظیفه قانونی نمایندگان عنوان کرد.
این کارشناس انرژی همچنین گفت: نمایندگان مجلس به عرضه سهام شرکت ملی نفت در بورس توجه کنند و ضمن کمک به رونق بورس که به کسب سود دولت هم کمک می‌کند، قیمت نفت را هم جهانی کنند.

*تفاوت عرضه بنزین ایران با کشورهای توسعه یافته
قلی زاده گفت: عدالت این نیست که به همه یک میزان پرداخت شود.
وی طرح گزاره‌هایی همچون یک عده برخوردارند و از بنزین استفاده می‌کنند را به عنوان بی عدالتی نادرست و غیرعلمی قلمداد کرد.
این کارشناس اقتصادی شیوه عرضه بنزین در خارج از کشور را متفاوت با ایران دانست و گفت: در خارج از کشور عرضه کننده بنزین بخش خصوصی است، در ایران اما اصل سرنخ دست دولت است.
وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری ۵ ماده اصلی نزد دولت است، گفت: دولت‌ها دچار عذاب وجدان هستند، چرا که می‌دانند این کالاها برای مردم است!

*هزینه‌های آبان ۹۸ بیش از درآمد بنزین بود
قلی زاده گفت: هزینه‌های مادی خسارت‌های حوادث آبان ۹۸ بیش از درآمدهای بنزین بود.
وی گفت: بنزین بسیار چسبندگی قیمتی دارد، در همین گرانی بنزین خانواده‌ها مجبور شدند در هزینه‌های دیگر زندگی‌شان صرفه جویی کنند تا از بنزین، گرانتر، استفاده کنند.
کارشناس حوزه انرژی سازمان برنامه و بودجه در پایان گفت: نمایندگان مجلس اگر می خواهند مردم دعاگوی آن‌ها باشند، به موضوع خودروسازی کشور بپردازند چرا که مصرف خودروهای داخلی ۵۰ درصد بیش از استاندارد دنیاست!
کد مطلب: 574