دفاترخدمات مسافرت هوایی و گردشگری در انتظار توجه مسئولان
امير پويان رفيعي شاد *
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۸
چندین سال است که مسئولان کشور در تمامی نطقهای خود رونق صنعت گردشگری را یکی از آمال خود قلمداد می کنند و براساس ظواهر امر تمامی مساعی مسئولان نیز در راستای تحقق این اهداف است،حال یک نکته و یک سئوال بی پاسخ اذهان را به خود مشغول کرده و آن این است که نقش بخش خصوصی در این مقوله چیست؟ آیا دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری در سراسر کشور عهده دار مسئولیتی سنگین از این آرمانها نیستند؟ مگر دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری به عنوان نماینده و واسطه ای از کلیه فعالان حوزه گردشگری نظیر شرکتهای حمل و نقل (زمینی ،هوایی ،دریایی )،هتلها، واحدهای پذیرایی، فروشندگان صنایع دستی و غیره با مردم عام و مسافرین نیستند؟ عدم تمکن مالی و در آمد زایی این دفاتر می تواند در چرخه گردشگری کشور خلل ایجاد کند، و این خلل اثرات سوئی را در بر دارد، در این چند ماه گذشته نوسانات ارز و عدم ثبات آن در حد غیر قابل انکاری به این دفاتر لطمه وارد نمود و متاسفانه در این شرایط نقش دفاتر نادیده گرفته شد ،خارج از مباحثی نظیر مالیات تکلیفی ،مالیات بر ارزش افزوده ، عوارض مشاغل، عوارض زیبا سازی شهردای جهت تابلو که خود عرصه را برای این دفاتر تنگ کرده، شرکتهای هواپیمایی که مالکیت غیر ایرانی دارند و دفاتر نمایندگی آنها در ایران مشغول به کار هستند نیز علی رغم کسب بهره و انتفاع لازمه از بازار ایران مشکلاتی را پدید آوردند که من جمله می توان به کاهش کمیسیون فروش و افزایش مبلغ ضمانتهای قرارداد اشاره کرد. به این موارد در بعضی از این شرکتهای هواپیمایی می بایست برخورد نامناسب با پرسنل و نمایندگان دفاتر را اضافه کرد در صورتیکه دفاتر مسافرتی در کشورمان به عنوان دفاتر فعال و خوش حساب مطرح بوده و هیچ حقی از این شرکتها تضعیف نشده است و جا دارد مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در این راستا و مسئولان سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری نیز در خصوص مسائل مربوط به ارز به یاری دفاتر آمده و این دفاتر را در این شرایط بحرانی یاری کنند.
*دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی،گردشگری و زیارتی استان تهران